„Naša industrija otvara vrata celog sveta“ – Željana Babić, CEO Xenios Academy
Nakon kratkog iskustva u luksuznom hotelijerstvu, Vi ste već preko 10 godina u akademskim krugovima. Kažite nam nešto više o sebi i karijeri?
Moje putovanje u industriju luksuznog hotelijerstva započelo je 2011. godine, kada sam napravila pauzu od nekoliko godina na fakultetu, kako bih zaradila novac za svoje dalje obrazovanje u Sjedinjenim Američkim Državama, jer je uspeh na najvišim granama obrazovanja uvek zauzimao najviše mesto na listi mojih prioriteta. Ukazala se prilika da radim u At.mosphere-u, najvišem restoranu na svetu, smeštenom na 122. spratu čuvene Burj Khalife u Dubaiju. To iskustvo ne samo da mi je dalo uvid u to kako funkcioniše industrija luksuznog ugostiteljstva, već mi je takođe pokazalo šta istinski znači izvrsna usluga za goste i kako učiniti da ta vrsta iskustva bude među onima koje će gosti pamtiti do kraja života.
Naredne, 2012. godine, preselila sam se u London da radim u hotelu The Ritz, gde sam dodatno usavršavala svoje veštine i sticala dragocene uvide u svet luksuznog hotelijerstva. Nakon što sam uštedela dovoljno novca, nastavila sam svoje obrazovanje iz neurobiologije i psihologije na Univerzitetu Kalifornija u San Dijegu.
Početkom prošle godine, tokom stimulišućeg razgovora sa budućim suosnivačima Marcom Corallom i Filipom Babićem, shvatili smo da naše zajedničko iskustvo iz neurobiologije, hotelijerstva i UX/UI dizajna, pruža savršenu priliku da stvorimo nešto zaista zabavno i jedinstveno. Ova spoznaja dovela je do osnivanja Xenios Academy i naše misije da otvorimo vrata revoluciji u obrazovanju odraslih, a započnemo oblašću hotelijerstva, nudeći sveobuhvatni, ali istovremeno i najefikasniji online program obuke koji osnažuje zaposlene da se naročito istaknu u svojim ulogama i zadacima i doprinesu izuzetnom doživljaju gostiju, koji očekuju najviše standarde od hotela i restorana čije usluge koriste.
Godinama ste učili od vrhunskih profesionalaca i imali sjajne mentore. Prema Vašem mišljenju, koliki je značaj edukacije u našoj industriji?
Kao neko ko je od malih nogu zaljubljen u obrazovanje i kao neko ko je takođe godinama imao privilegiju da radi i stvara pod mentorstvom vrhunskih svetskih profesionalaca, verujem da je obrazovanje ključno i u industriji hotelijerstva, posebno u ovim vremenima stalnih promena. Postpandemijski scenario promenio je očekivanja i gostiju i zaposlenih u restoranima i hotelima, što čini konstantan napredak u usavršavanju neophodnim. To ne samo da će pomoći u pružanju izvrsne usluge čak i onim najzahtevnijim gostima sa najistančanijim ukusom, već će i doprineti predstavljanju pozitivnog primera za ostatak tima.
Iz mog iskustva, imati mentora koji vodi sopstvenim primerom, dok istovremeno promoviše saosećanje i empatiju, izuzetno je vredno za profesionalni rast. Ja sam imala tu sreću da radim sa nekoliko izuzetnih lidera, koji su mi pružili uvid u moć saosećanja i empatije u vrhunskoj obuci na poslu i zbog toga mi je jos draže što sada imam priliku da uzvratim zajednici profesionalaca u ovom poslu. Sa svojim timom, to činim stvaranjem alata za obuku koji je prilagođen modernim potrebama zaposlenih, ne samo kroz njihov direktan trening, već i kroz edukaciju njihovih menadžera – kako da budu bolji mentori i jači lideri, koji će svojim trudom, radom i modelom ponašanja na poslu, motivisati i inspirisati svoje zaposlene.
Kada se uzme u obzir bogato iskustvo koje imate, šta po vama razdvaja vrhunske hotele od prosečnih?
Želela bih da napomenem da, dok ja imam dugogodišnje akademsko i istraživačko iskustvo, suosnivač Marco Corallo je taj koji donosi u Xenios Academy obilje iskustva iz industrije hotelijerstva. Upoznali smo se dok smo radili u toj oblasti i veoma cenim njegovo znanje i uvide zasnovane na ličnim iskustvima u industriji.
Sećam se naših poseta brojnim izvanrednim hotelima i restoranima širom sveta i ideja koje smo u tim prilikama razmatrali, a koje su prethodile osnivanju kompanije. Kroz ta iskustva, shvatili smo da, iako lep izgled hotela, dobra lokacija i kvalitetni sadržaji igraju vitalnu ulogu u tome da boravak gosta bude prijatan, visoko profesionalan, ali istovremeno i topao ljudski odnos zaposlenog sa gostom je ustvari ono što na kraju dana napravi razliku između dobrog i izvanrednog iskustva u bilo kom objektu na svetu.
Najbolji hoteli stavljaju profesionalni razvoj i blagostanje svojih zaposlenih na prvo mesto, stvarajući tako okruženje u kojem svaki član tima može da napreduje i pruži izuzetnu uslugu gostima.
Trenutno radite na razvoju izuzetne aplikacije za edukaciju u industriji hotelijerstva, čije ime je Xenios Academy. Možete li detaljnije da objasnite ideju i model edukacije koji koristite?
Na početku, naš tim je uložio izuzetnu količinu vremena u pravilno razumevanje modernih izazova sa kojima se suočavaju menadžeri u hotelijerstvu, ali smo zapažali i promene u radnom okruženju, poput sve veće upotrebe mobilnih telefona i činjenicu da je dužina trajanja budne pažnje, kod svakog od nas, danas značajno skraćena.
Naš cilj je bio da stvorimo sveobuhvatnu edukativnu platformu koja se prevashodno oslanja na gejmifikaciju, a koja je pogodna za sve vrste objekata, od objekata brze hrane do vrhunskih hotela sa pet zvezdica. Edukativni sadržaj koji se nalazi na Xenios Academy platformi se temelji na naučnim istraživanjima koje smo godinama sakupljali, a naša namera je da unapredimo profitabilnost naših klijenata i podignemo ukupni standard usluge u industriji.
Takođe se trudimo da učenje bude zabavno i motivišuće za one koji rade u hotelijerstvu, pružajući im visokokvalitetan materijal na potpuno drugačiji i zabavan način, koji će učiniti da naši studenti zapravo zavole proces usvajanja novih znanja.
Prošle nedelje ste osvojili prvu nagradu u Dubaiju, na takmičenju kompanija iz celog sveta koje kombinuju ugostiteljstvo i nove tehnologije. Šta vas je izdvojilo od konkurencije i šta je toliko inovativno u vašem modelu učenja?
Bilo je fantastično iskustvo deliti scenu sa talentovanim osnivačima novih startapa iz celog sveta, od kojih će mnogi nesumnjivo pružiti značajan doprinos industriji. Verujemo da su posvećenost i strast koje naš tim gaji ka stvaranju najboljeg mogućeg alata za obuku nove generacije profesionalaca u hotelijerstvu, bili ono što nas je izdvojilo i donelo nam pobedu na svetskoj sceni.
Naš cilj je da motivišemo zaposlene, pružajući im vredno znanje i veštine koje će im omogućiti izuzetnost u obavljanju njihovih svakodnevnih zadataka na poslu. Sudije su, pretpostavljamo, prepoznale originalnost naše, u potpunosti gejmifikovane, aplikacije za trening zaposlenih, koja je prva takve vrste u svetu obuka u ugostiteljstvu. Takođe, sudije su verovatno prepoznale i potencijal naših metoda podučavanja da efikasno reše različit spektar problema s kojima se menadžeri hotela i restorana svakodnevno suočavaju u radu.
Koje su prednosti vašeg modela učenja i primene znanja?
Xenios Academy platforma za edukaciju je jedinstvena po tome što kombinuje najnovija istraživanja iz neurologije sa najmodernijim mogućnostima koje pruža veštačka inteligencija, a sve to kako bi pružila personalizovano i efikasno iskustvo učenja. Studija sprovedena 2020. godine, pokazala je da gejmifikacija, koja je zasnovana na stimulišućim izazovima tokom procesa usvajanja znanja, može poboljšati performans čak i do 89,45% u poređenju sa tradicionalnim metodama učenja, zbog čega Xenios Academy integriše sve najuspešnije karakteristike gejmifikacije, poput kvizova, izazova, tabela sa rezultatima i nagrada.
Fokusiramo se na podučavanje i motivaciju polaznika uz korišćenje najnaprednije tehnologije i stručnih saznanja. Naši interaktivni kvizovi jačaju ključne koncepte znanja, dok algoritmi veštačke inteligencije prilagođavaju lekcije individualnim stilovima učenja pojedinačnih studenata. Verujemo u to da učenje treba da bude zabavno i motivišuće, zbog čega naši kursevi koriste gejmifikaciju kako bi povećali angažovanost i motivaciju zaposlenih. Oni takođe mogu da osvoje sertifikate i bedževe kao nagradu za završene kurseve, što im može pomoći u daljem napredovanju u karijeri.
Poseban portal namenjen menadžerima, pruža alate za praćenje napretka i performansa pojedinačnih članova tima, što im omogućava da bolje podrže svoje zaposlene u procesu edukacije i postizanja najboljih rezultata u realnom radnom okruženju.
Koje su potrebe vaših klijenata i šta je to što im vi nudite u odnosu na tradicionalan način učenja?
Dosadašnje iskustvo nam govori da su vlasnici i menadžeri ugostiteljskih objekata, zbog obima obaveza koje imaju, ponekad čak i nesvesni obuka koje su im na raspolaganju, a koje bi im donele veću zaradu, srećnije goste i učinile da radno okruženje bude prijatnije za ceo tim. Međutim, oni svakako znaju da žele da unaprede profitabilnost poslovanja kroz smanjenje troškova i povećanje prihoda.
Mi zadovoljavamo njihove potrebe pružajući jedinstven pristup obuci koji se fokusira na performans zaposlenih, što rezultira boljim profitom. Naš način obuke se, kako smo već i ukazali, izdvaja od tradicionalnih tehnika. Xenios Academy na jedno mesto donosi gejmifikaciju, tabele sa rezultatima, takmičenja, izazove, podstiče zdravo nadmetanje u znanju u svrhu individualnog napretka, kao i hiljade brzih pitanja iz oblasti ugostiteljstva, čineći učenje zabavnijim. Naš program je prilagođen za razvoj veština, primenu najboljih praksi i praćenje trendova, dok istovremeno motiviše zaposlene da sa radošću prođu kroz celu obuku.
Hospitality je poprilično širok pojam. Koji sve profili profesionalaca mogu pohađati kurs na vašoj akademiji?
Naši kursevi dizajnirani su prema ugledu na izvanredne akademske resurse koje koriste renomirani svetski univerziteti u oblasti hotelijerstva i ugostiteljstva. Kreirani su tako da pruže sveobuhvatnu ponudu znanja koja su od koristi za sve zaposlene, od osoblja na prvoj liniji pružanja usluga, do srednjeg menadžmenta. Xenios Academy kursevi obuhvataju različite oblasti kao što su rad u baru, poznavanje vina, psihologija prodaje, svest o kulturološkim razlikama… i mnoge druge. Radi se o preko 25 kurseva i ukupno više hiljada brzih, gejmifikovanih lekcija koje pokrivaju sve oblasti i pozicije u ugostiteljstvu.
Dajemo prioritet razvoju veština za vođenje kvalitetne, profesionalne komunikacije sa najzahtevnijim gostima, poznavanju proizvoda, ali i osnovnim, ključnim elementima obuke koja ima vrednost bez obzira na poziciju zaposlenog, a koja je neophodna svakom ko se susreće sa različitim izazovima u novom radnom okruženju.
Koji su trendovi u našoj industriji i kako će ona izgledati u budućnost i ako pričamo o profesionalcima koji rade u njoj?
Budućnost industrije hotelijerstva oblikuje nekoliko ključnih trendova. Gosti sada očekuju visoko personalizovano iskustvo, pa se od zaposlenih očekuje da fokusiraju svoje usluge na zadovoljenje takve vrste zahteva. Integracija tehnologije postaje takođe ključna, kroz, na primer, online prijave, pametnu kontrolu soba i personalizovane preporuke koje transformišu industriju.
Dugoročna održivost poslovanja i ekološka osvešćenost takođe dobijaju na značaju, a wellness turizam je u naročitom porastu. Sposobnost rada u multikulturalnom okruženju je ključna, kako se industrija sve više globalizuje. U budućnosti, emocionalna inteligencija i meke, delikatne veštine će biti sve važnije. Vrhunski profesionalci moraju biti sposobni da uspostave prisniju vezu s gostima, da saosećaju sa njihovim potrebama i naročito – da ne izgube iz vida personalizovan, ljudski faktor u pružanju usluga, koji se ne može zameniti pukom automatizacijom. Iako je tačno da mašine sve više preuzimaju određene zadatke u našem poslu, profesionalci se moraju usredsrediti na izgradnju kvalitetnijih profesionalnih odnosa sa gostima i pružanje izuzetne usluge.
Na kraju, želim da nam kažete zbog čega ste odlučili da gradite karijeru u ugostiteljstvu – šta tu industriju čini posebnom i da li biste je preporučili mlađim generacijama profesionalaca?
Izabrala sam da gradim karijeru u spoju nauke, tehnologije i edukacije, a počnem sa prvom primenom baš u ugostiteljstvu, najviše zbog jedinstvenog spoja uzbuđenja, kreativnosti i mogućnosti da ostvarim pozitivan uticaj na živote ljudi. Naglasak koji ova industrija stavlja na stvaranje nezaboravnih iskustava i izgradnju trajnih veza sa gostima je ono što je čini izuzetnom. Takođe, ona konstantno napreduje i predstavlja raznoliko polje koje omogućava profesionalcima da rastu, a za nas, u Xenios Academy, biti deo razvoja zaposlenih je privilegija.
Toplo preporučujem industriju hotelijerstva i ugostiteljstva novim i ambicioznim profesionalcima. Industrija se neprekidno razvija kroz brojne inovacije i kao takva, polje je neverovatnih mogućnosti za svaku mladu osobu koja želi da objedini svoje ljudske i profesionalne kvalitete u svrhu napretka – kako svog, tako i okruženja u kojem radi. Iz svog primera, mogu da posvedočim kako naša industrija otvara vrata celog sveta, što mislim da bi trebalo da bude posebna motivacija za svaku mladu osobu željnu uspeha.