Kako je Crna Gora privukla ulagače u luksuzne hotele – Niži porezi i komunalije za pet zvezdica
– Crna Gora je imala porast broja turista, ali nismo imali dovoljno potrošnje od njih, niti smo imali dovoljno hotelske ponude da bismo mogli produžiti turističku sezonu. Uradili smo analizu i videli da se investicija u hotel od 5 zvezdica u Crnoj Gori vraća za 20 godina. I ko će onda da investira u takvim uslovima? Niko – kaže Gvozdenović.
Kaže da je usledila „hrabra odluka“.
– Ako u politici krenete da podržavate luksuz, to je garancija za politički neuspeh, i onda morate da izaberete hoćete li populizam ili vas interesuje rezultat. Izabrali smo onda ovo drugo. Pokrenuli smo privatnike i uradili analizu šta elitni turizam donosi Crnoj Gori. Po ključu, takvi hoteli donose povećanje BDP za 60.000 EUR, hoteli sa 3 zvezdice četiri puta manje, a apartmani osam puta manje.
Prvo što su uradili, navodi Gvozdenović, bilo je smanjenje komunalnih troškova, jer 20% troškova jednog hotela odlazi na komunalije. Ukinuli su naknadu za komunalno opremanje građevinskog zemljišta, što nije oduševilo lokalne zajednice.
– Smanjili smo porez na nepokretnosti za 70% za te hotele i PDV od 21% spustili na 7%. To znači da restoran u hotelu sa 5 zvezdica ima PDV od 7%, a ostali 21%. To je sve bio rezultat naše komunikacije sa vlasnicima hotela, koji su izložili svoje probleme. Mnogi su me napadali, ali lakše je povlađivati, nego donositi dobre odluke – poručio je.
Svaka soba u hotelu sa 5 zvezdica, kaže, donosi 1,3 novozaposlena, a novi hotel sa 2 zvjezice 0,3 novozaposlena.
– Hoteli sa 4 ili 5 zvezdica kupuju 50% svojih namirnica od domaćih dobavljača, što znači da je veliki uticaj na širu privredu. Ponavljam, sve je moguće, samo je važno da politika i biznis rade zajedno. Zato smo doveli velike investiotore – Aman, Porto Montenegro, Luštica, One and Only… Kasnije je Albanija bila zainteresovana da im prenesemo naša iskustva u privlačenju velikih investitora.
Turisti iz regiona veoma važni
Potpredsednik Skupštine Crne Gore kaže da je neminovno da sarađuju sa zemljama u regionu.
– Mi smo orijentisani jedni na druge, imamo slične navike i prirodno je da u Crnoj Gori imamo milion turista iz regiona. Naš ključni interes je da se poveća standard ljudi u regionu. Milion turista puta novih 100 EUR, ako se poveća standard, je 100 mil EUR prihoda, a to je 3.000 do 4.000 novozaposlenih. Svaka dobra stvar koja se desi u nekoj od zemalja regije dobra je i za nas.
Gvozdenović je naveo i da BDP Crne Gore raste 1% na novih 150 mil EUR investicija. Kao jednu od dobrih ekonomskih mera ističe i smanjenje poreza na visoke plate. Godišnji prihod od preko 50.000 EUR se oporezuje sa 9%, a bio je 62%, i porastao je broj ljudi koji prijavljuju velike iznose.