Kako je Crna Gora privukla ulagače u luksuzne hotele – Niži porezi i komunalije za pet zvezdica

Saradnja biznisa i politike bila je ključna da Crna Gora privuče ulagače u elitne hotele, pa je od 2013. kada je imala pet hotela sa 5 zvezdica i 800 ležajeva u njima, došla u ovoj godini na 20 hotela visoke kategorije i 3.000 ležajeva. To je veliki uspeh za Crnu Goru, poručio je na panelu „Ministri vs biznis lideri“ ovogodišnjeg Samita 100 biznis lidera Jugoistočne Evrope potpredsednik Skupštine Crne Gore Branimir Gvozdenović.
Gvozdenović je slikovito pojasnio šta je prethodilo odluci države da izađe u susret investitorima koji žele da grade luksuzne hotele.

– Crna Gora je imala porast broja turista, ali nismo imali dovoljno potrošnje od njih, niti smo imali dovoljno hotelske ponude da bismo mogli produžiti turističku sezonu. Uradili smo analizu i videli da se investicija u hotel od 5 zvezdica u Crnoj Gori vraća za 20 godina. I ko će onda da investira u takvim uslovima? Niko – kaže Gvozdenović.

Kaže da je usledila „hrabra odluka“.

– Ako u politici krenete da podržavate luksuz, to je garancija za politički neuspeh, i onda morate da izaberete hoćete li populizam ili vas interesuje rezultat. Izabrali smo onda ovo drugo. Pokrenuli smo privatnike i uradili analizu šta elitni turizam donosi Crnoj Gori. Po ključu, takvi hoteli donose povećanje BDP za 60.000 EUR, hoteli sa 3 zvezdice četiri puta manje, a apartmani osam puta manje.

Prvo što su uradili, navodi Gvozdenović, bilo je smanjenje komunalnih troškova, jer 20% troškova jednog hotela odlazi na komunalije. Ukinuli su naknadu za komunalno opremanje građevinskog zemljišta, što nije oduševilo lokalne zajednice.

– Smanjili smo porez na nepokretnosti za 70% za te hotele i PDV od 21% spustili na 7%. To znači da restoran u hotelu sa 5 zvezdica ima PDV od 7%, a ostali 21%. To je sve bio rezultat naše komunikacije sa vlasnicima hotela, koji su izložili svoje probleme. Mnogi su me napadali, ali lakše je povlađivati, nego donositi dobre odluke – poručio je.

Svaka soba u hotelu sa 5 zvezdica, kaže, donosi 1,3 novozaposlena, a novi hotel sa 2 zvjezice 0,3 novozaposlena.

– Hoteli sa 4 ili 5 zvezdica kupuju 50% svojih namirnica od domaćih dobavljača, što znači da je veliki uticaj na širu privredu. Ponavljam, sve je moguće, samo je važno da politika i biznis rade zajedno. Zato smo doveli velike investiotore – Aman, Porto Montenegro, Luštica, One and Only… Kasnije je Albanija bila zainteresovana da im prenesemo naša iskustva u privlačenju velikih investitora.


Turisti iz regiona veoma važni

Potpredsednik Skupštine Crne Gore kaže da je neminovno da sarađuju sa zemljama u regionu.

– Mi smo orijentisani jedni na druge, imamo slične navike i prirodno je da u Crnoj Gori imamo milion turista iz regiona. Naš ključni interes je da se poveća standard ljudi u regionu. Milion turista puta novih 100 EUR, ako se poveća standard, je 100 mil EUR prihoda, a to je 3.000 do 4.000 novozaposlenih. Svaka dobra stvar koja se desi u nekoj od zemalja regije dobra je i za nas.

Gvozdenović je naveo i da BDP Crne Gore raste 1% na novih 150 mil EUR investicija. Kao jednu od dobrih ekonomskih mera ističe i smanjenje poreza na visoke plate. Godišnji prihod od preko 50.000 EUR se oporezuje sa 9%, a bio je 62%, i porastao je broj ljudi koji prijavljuju velike iznose.

Izvor: eKapija
0 0 glasovi
Glasanje za članke

Turizam, Vesti

guest

0 Komentari
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare